HUR PLUGGAR MAN PÅ DISTANS?

Har du möjlighet att visa hur en planering ser ut för ett visst ämne som skolan ger ut?

En högst viktig kommentar som jag fick i början av veckan och som jag tänkte skulle bli temat för dagens inlägg!

På korr får vi som jag tidigare nämnt en detaljplanering i varje ämne. Jag kommer inte att visa upp en av dessa, dels då det är skolans material och dels för att de ändras en del. Men jag tänkte ge er en blick över hur en sådan planering kan se ut. Just nu har Korr ett samarbete med Hermods och därmed är denna planering gjort utifrån detta, så att ni tänker på att det är utifrån hur vi har det just nu :).

I Matte kan det i princip vara att man ska räkna 2 sidor i boken per dag samt att man går på frivilliga lektioner ungefär 1-2 gånger i veckan. Sedan tycker jag det kan vara bra att komplettera med ytterligare mattefilmer som förklarar och detta kanske jag lägger ca 30 min på varannan vecka. När det är dags för uppdrag brukar 1-2 dagar läggas till detta, men det kan bli så att man behöver lägga mer tid vid svåra uppdrag. Just nu läser vi 4 ämnen på en termin och planeringen ser då i princip ut så fast med olika sidor och liknande under hela terminen. I slutet brukar det ligga ca iallafall en vecka åt repetition inför den muntliga examinationen. Det är, som det ser ut nu frivilligt att följa dessa så länge man gör de obligatoriska delarna av kursen, men det är rekommenderat. Såklart är det inget inplanerat på studiedagar, lov och liknande utan det är som att gå i vanlig skola. Det ligger ett större eget ansvar på att man gör arbetet, men det är viktigt för att man ska förstå hela kursen och klara sitt målbetyg.

Ser vi till andra ämnen kan det se lite annorlunda ut och där skiljer det sig ofta från dag till dag. I engelska är det en hel del att läsa i kursbok, göra övningar och träna på glosor, man gör kanske 1-2 texter per dag och sedan några dagar innan uppdrag fokuserar man enbart på det. I biologi däremot såg schemat ut som så att man läste några sidor, kanske 10? om dagen och såg en inspelad lektion om dagen. Utöver detta kompletterade man med lektioner och labb. Tex. läs sida 110-121 och se filmen om andning (14 min) hade en dag i Biologi 2 kunnat se ut, dock är det 4 ämnen om dagen så det blir ungefär som 4 lektioner/pass per dag man pluggar för att hinna med andra ämnen. Det finns även de som tar en dag i veckan per ämne och då gör man hela veckan i kurserna och sedan har man extra tid att lägga på något som varit svårt på fredagar alternativt att man tar lite ledigt om man inte har lektioner. Jag blir lätt lite stressad om jag inte har väldigt gott om tid till uppdragen ska in och därför gillar jag att ligga lite före, men det är högst individuellt.

Det finns alltså en välfungerande plan i varje ämne som får med allt viktigt i kursen. Man missar inget och blir väl förberedd till uppdrag såväl som till munta.

Bild från en vandring jag gjorde till min sista uppgiften i idrott :).

IMG_4068

Annonser

2 reaktioner på ”HUR PLUGGAR MAN PÅ DISTANS?

  1. Hej! Jag undrar om du kan ägna ett inlägg åt hur det går till med idrotten? Är man tvungen att åka till skolan för att göra vissa moment? Hur är kursen upplagd om man läser den på distans? Och så vidare, tänkte att det kunde vara bra om man fick insyn på just idrotten då det är något man oftast behöver vara ”fysiskt närvarande” för att kunna läsa.

    Gilla

    • Tack för din fråga! Det kan jag absolut göra, det kommer upp nu i helgen. Kan dock säga såhär innan att man behöver inte åka till skolan, för idrotten men om man vill kan man göra det. 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s