Varför jag valde att gå gymnasiet på 2 år

Hej!

Idag tänkte jag ta upp lite varför jag valt att läsa gymnasiet på två år då jag ofta får frågor om detta. En del frågar mig varför jag har så bråttom, medans andra tycker att det är imponerande 😘. Som ni vet har jag valt att läsa gymnasiet på distans – på Korrespondensgymnasiet, ett av de bästa beslut jag tagit i mitt liv! Här kan du läsa lite mer om varför jag bytte till Korr.

Fördelarna jag kände var möjligheten att planera mina studier själv samt möjligheten att kombinera skola med fritid. Jag har under tiden haft häst, jobbat lite extra osv. Skolan har hjälpt mig att få en inblick i vad jag tycker är intressant samt gett även högpresterande elever hjälp och utmaningar vilket jag är så tacksam för då jag kände att det försummades på den förra gymnasieskolan jag gick. Detta har gett mig en inblick samt fått mig att vilja studera vidare – Vad det blir är ännu inte bestämd – Det finns inget svårare än att välja, men inom lite över 2 veckor behöver detta vara bestämt och en ansökan till Lunds universitet ska vara inskickad! Att känna mig trygg i att klara detta samt våga söka de svåra program jag tittar på hade jag aldrig vågat göra utan Korr. Jag har alltid tänkt att det är för mycket, för svårt.

Det hela med att läsa gymnasiet snabbare började redan innan jag valde Korr då jag fick reda på att om jag valde korr behövde jag gå om det halvår jag läst på annan skola och därmed ta studenten ett halvår efter mina kompisar, vilket jag verkligen inte ville. När jag fick detta beviljat insåg jag att det passade mig väldigt bra och jag fortsatte därför med detta samt ökade antalet kurser – med målet på VT-18 och slutligen när det kändes super med siktet inställt på VT-18. Jag har alltså fått möjlighet att läsa gymnasiet på 2 år, vilket jag är så otroligt tacksam för. Det ska dock tilläggas att för att få möjligheter som denna ska man visa att man klarar av inlämningarna, gör allt i tid, går på lektioner, har bra betyg osv och det är inget alla klarar av! Anledningen till att en högre studietakt fungerar för mig är eftersom att min inlärning är högre när jag lägger mindre tid på lektioner och istället får plugga själv (vi har lektioner men i mindre utsträckning). Detta leder till att jag på mindre tid kan klara en kurs än i en vanlig skola.

Jag kommer därmed att börja universitetet ett år innan mina vänner, vilket känns lite läskigt men också väldigt spännande och kul.

Är ni mer intresserade av studieupplägget eller liknande är det bara att ställa frågor i kommentarerna! IMG_3062

 

Kommentera