Hur är det att plugga på distans?

Hej!

Ännu en ny bloggare här. Jag heter Emma, är 17 år gammal och har gått på korr sedan i Januari. En fråga som man ofta får är ”Hur är det att plugga på distans?”. Vissa är inte är så insatta i detta och man får ofta förklara varför man gör detta och hur det går till. Därför tänkte jag i korta drag förklara lite hur det är att plugga på Korr.

En stor skillnad på Korr och ”vanliga” skolor tycker jag är gemenskapen. På korr har vi en jättebra gemenskap och vi hjälps alltid åt. På Facebook har vi en grupp där vi ber varandra om hjälp och lägger ut allmänna saker som vi alla kan känna igen oss i. Det finns ingen mobbning eller liknande, utan alla är hur snälla och hjälpsamma som helst.

Läraren har mer tid för varje elev. Vi har ofta lektioner i mindre lektioner och vill man kan man även ha egna lektioner om man har fler frågor eller liknande. Har man frågor får man alltid utförliga svar. Kan läraren inte svara direkt tar de ofta sig tiden under dagen att kolla upp detta och maila material till en. Man får chansen att individanpassa lektionerna mer då läraren alltid frågar om man har något man vill ta upp. Lärarna är hjälpsamma och ger gärna feedback innan man skickar in uppgifter.

Jag bytte själv till Korr från en ”vanlig” gymnasieskola, då jag inte trivdes med själva studiebiten. En stor skillnad på Korr är att förutom när man har lektioner, kan man till stora delar planera upp när och var man vill plugga själv. Vi har en tydlig planering för vad vi ska göra varje dag, vilket gör det lätt att veta vad man ska göra. Var och hur man vill göra detta är dock helt upp till en själv. Jag pluggar själv bäst på morgonen och kvällen och vill jag hade jag kunnat strukturera mina studier under dessa tider + mina lektioner. Vill jag alltså åka till stallet under vintern och rida när det är ljust på dagen, under förutsättningarna att jag inte har några lektioner kan jag göra detta. En superbra fördel med Korr!

På korr har vi även lite färre fasta lektioner än på en ”vanlig skola”, men vi har många inspelade lektioner som man kan titta på när det passar en själv.  Detta gör att man kan vara väldigt flexibel med sin tid. Det är mycket eget ansvar helt enkelt och det måste man själv se till att man klarar av. Det är alltså du själv som behöver hålla koll på att du gör dina studier. Vi har uppgifter som ska in och dessa måste skickas in för att man ska få sitt betyg. Personligen motiverar det flexibla studiesättet mig då jag tycker om att plugga när jag själv vill.

Detta var bara några korta saker om hur det är att plugga på Korr. Jag älskar studiesättet och ångrar inte mitt val. Har ni några frågor ni vill att jag ska förklara får ni gärna ställa de i kommentarerna! 🙂

 

 

Kommentera

